برچسب لاستیک مصوبه اتحادیه اروپا

برچسب لاستیک مصوبه اتحادیه اروپا
در اول نوامبر سال ٢٠١٢ مقررات جدید اتحادیه اروپا در ارتباط با الزامات و مقررات مورد نیاز جهت برچسب لاستیک های وسایل نقلیه موتوری تصویب شد و از تاریخ اول ژولیه ٢٠١٢ برای تمام لاستیک های تولید شده به کارگرفته شد.

 

برچسب جدید لاستیک ها : برای افزایش ایمنی و شفافیت

 


در اول نوامبر سال ٢٠١٢ مقررات جدید اتحادیه اروپا در ارتباط با الزامات و مقررات مورد نیاز جهت برچسب لاستیک های وسایل نقلیه موتوری تصویب شد و از تاریخ اول ژولیه ٢٠١٢ برای تمام لاستیک های تولید شده به کارگرفته شد. برچسب جدید امکان شناسایی ویژگی های لاستیک را آسان تر ساخته و سه خصوصیت مهم عملکردی لاستیک را مقایسه میکند:

1- کارایی ترمز در شرایط خیس

2-میزان صدا

3- بازدهی سوخت

توضیحات برچسب تایرها بر اساس استاندارد اروپا

برچسب مصوب اتحادیه اروپا، اطلاعات ایمنی و زیست محیطی مهمی در مورد هر تایر را در اختیار شما قرار می دهد. این برچسبها به شما کمک می کند تا لاستیک ها را از نظر تخلیه آب ، افزایش یا کاهش سوخت و همچنین میزان ایجاد صدا (نویز) مقایسه کنید.

از کجا می توانم برچسب لاستیک را پیدا کنم؟

این برچسب معمولا روی خود تایر موجود می باشد . در واقع این یک قانون است که برچسب تایر اروپایی باید روی تایر چسبیده باشد. اگر نمی توانید آن را در تایر پیدا کنید ، از نمایندگی خود بپرسید و یا به وب سایت موردنظر مراجعه کنید.

میزان سوخت

آیا می دانید که تایرها حداکثر 20 درصد از مصرف سوخت وسیله نقلیه شما را تشکیل می دهند؟ انتخاب لاستیک هایی با راندمان بالای سوخت باعث می شود که بتوانید مسافت بیشتری را بپیمایید و همچنین میزان انتشار گاز دی اکسید کربن را کاهش دهید.

چه عواملی باعث می شود لاستیک کارآمد باشد؟

به عبارت ساده تر ، لاستیک های کارآمد از نظر مصرف سوخت ، نیاز به انرژی کمتری برای چرخیدن دارند. در نتیجه سوخت کمتری مصرفی میکنند.

راندمان سوخت چگونه ارزیابی می شود؟

هر تایر در بخش راندمان سوخت، از مقیاس A  تا G یک امتیاز به خود اختصاص میدهد.

 Aسبز = بالاترین امتیاز بازده سوخت

 Gقرمز = پایین ترین امتیاز بازده سوخت

رتبه D برای اتومبیل های سواری استفاده نمی شود.

رتبه بندی سوخت تایر به چه معنی است؟

تفاوت بین درجه A و درجه G می تواند به معنای کاهش مصرف سوخت تا 7.5٪ باشد. بنابراین ، انتخاب لاستیک های دارای درجه A به جای درجه  G، می تواند بیش از 6 لیتر سوخت را در هر 1000 کیلومتر برای شما صرفه جویی کند.

فراموش نکنید ، شما همچنین می توانید تأثیرات محیطی را کاهش دهید!

با فرض بر اینکه مصرف متوسط 8 لیتر در 100 کیلومتر ، قیمت سوخت 3000 تومان در هر لیتر و میانگین مسافت پیموده تایر 35000 کیلومتر باشد، صرفه جویی در مصرف سوخت و هزینه واقعی می تواند بسته به فشار باد تایر ، جنس تایر ، وزن خودرو و سبک رانندگی کردن راننده، بسیار متفاوت باشد.

چه چیز دیگری بر راندمان سوخت تأثیر می گذارد؟

کم باد بودن لاستیک ها

کم باد شدن لاستیک های شما مقاومت در برابر چرخش را افزایش می دهد و در شرایطی که جاده خیس یا مرطوب باشد، بر راندمان سوخت خودرو اثر می گذارد.

وزن وسیله نقلیه شما

اینکه ماشین شما چقدر وزن دارد و چگونه رانندگی می کنید نیز می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. با رانندگی درست (عدم افزایش و کاهش مکرر سرعت و عدم انجام حرکات نمایشی در خیابان و ...) می توانید در مصرف سوخت تا میزان چشمگیری صرفه جویی کنید.

امتیاز چنگ زنی

لاستیک هایی که دارای امتیاز بالا در چنگ زنی هستند، در هنگام ترمز گرفتن در جاده های خیس و مرطوب ، سریعتر از سایر تایرها متوقف می شوند.

قدرت چنگ زنی در جاده مرطوب چیست؟

قدرت چنگ زنی تایر، کمک بسیاری در شرایط خیس و مرطوب در جاده میکند و موجب افزایش قدرت ترمزگیری و در نتیجه کنترل بهتر خودرو در جاده های بارانی می شود. امتیاز اتحادیه اروپا تنها به یک جنبه از قدرت چنگ زنی تایر توجه کرده است و آن اینست : عملکرد تایر در هنگام ترمز گرفتن در جاده های خیس و بارانی.

ارزیابی قدرت چنگ زنی تایر چگونه انجام می شود ؟

این ارزیابی با حروف A تا F رتبه بندی شده است:

A = بالاترین امتیاز

F = پایین ترین امتیاز

رتبه بندی D و G برای اتومبیل های سواری استفاده نمی شود.

چگونه این ارزیابی در تایرها مشخص می شود ؟

در شرایط نامناسب جاده ، توقف در چند سانتی متری مانع می تواند تفاوت چشمگیری را ایجاد کند. برای اتومبیل های سواری که با متوسط 80 کیلومتر در ساعت سرعت دارند، ترمزگیری کامل میتواند بسته به نوع تایری که در خودرو استفاده شده، بین 18 متر زودتر در رتبه A و 18 متر دیرتر در رتبه F منجر به توقف خودرو شود.

توجه: همیشه هنگام رانندگی باید به مسافت توقف توصیه شده در برچسب تایر، دقت کنید.

*این ارزیابی مطابق آزمون های تعیین شده در آیین نامه EC 1222/2009 انجام می شود. ترمزگیری خودرو بسته به شرایط رانندگی و سایر عوامل تأثیرگذار محیطی، ممکن است متفاوت باشد.

 

 

رتبه بندی صدا (نویز)

برخی از تایرها موجب ایجاد سر و صدا در کابین خودرو می شوند. با انتخاب تایر با درجه صدای خوب می توانید کیفیت رانندگی خود را افزایش دهید و از آلودگی صوتی بکاهید.

برچسب رتبه بندی صدا چه چیزی را نشان میدهد؟

این برچسب میزان انتشار صدای خروجی تایر در زمان رانندگی را برحسب دسی بل نشان میدهد.

از آنجا که بسیاری از مردم با مقادیر دسی بل آشنا نیستند، یک تصویر بلندگو با امواج سیاه به عنوان علامت اختصاری دسی بل نشان داده شده است تا نشان دهد، تایر در هنگام رانندگی چه میزان صدا و نویز تولید میکند. هرچه امواج سیاه روی برچسب بیشتر باشد ، یعنی نویز تایر بیشتر است.

1 موج سیاه: ساکت (سه دسیبل کمتر از استانداردصدا در اروپا)

2 موج سیاه: متوسط (بین سه دسیبل کمتر و صدای مطابق با استاندارد اروپا)

3 موج سیاه: پر سر و صدا (بالاتر از استانداردصدا در اروپا)

میزان صدا در حدود 70 دسیبل مطابق استاندارد اروپا می باشد

رتبه بندی صدا گونه اندازه گیری می شود؟

رتبه بندی صدای تایر، با اندازه گیری سطح دسی بل در مقیاس لگاریتمی محاسبه می شود. این بدان معنی است که افزایش فقط چند دسی بل نشان دهنده تفاوت بزرگی در میزان نویز است. در حقیقت ، تفاوت DB 3 میزان سر و صدای خارجی تایر را دو برابر می کند.  به خودروهایی که در طول روز مشاهده میکنید، فکر کنید. اگر هر راننده ای در خودروی خود از تایر مناسب با صدای کمتر از DB 3 استاندارد استفاده میکرد، چه میزان شهر ما ساکت تر میشد

 

 


پرسش و پاسخ
برای ثبت نظر خود ابتدا باید به سیستم وارد شده و یا ثبت نام نمایید.
توجه داشته باشید که پرسش و پاسخ شما پس از تایید مدیریت سایت قابل نمایش خواهد بود.